Nu lyfter elflyget

tisdag, augusti 14, 2018

Kommer det vara möjligt att elektrifiera flygtransporter? Det tror i alla fall många av de små uppstickare som experimenterar med mindre elflygplan och persondrönare. Även de stora flygindustrierna som Airbus har koncept under utveckling. Det första kommersiellt tillgängliga elflygplanet kommer från slovenska Pipistrel och besökte nyligen Sverige. Vi tog en titt på flygplanet, både på marken och i luften.

Det ser inte så mycket ut för världen, det lilla eldrivna propellerplanet för två personer som inte är mycket större än en personbil. Att spänna fast sig i sätet känns nästan som att ta på sig en ryggsäck. På instrumentpanelen syns en indikator med kvarvarande batterinivå. Det – och det oerhört tysta motorljudet – är egentligen det enda som avslöjar att flygplanet är elektriskt. Trots det anspråkslösa yttre kan detta vara början på en teknisk revolution. Flyget har inte sett skymten av någon helt ny motorteknik sedan mitten av förra århundradet.

Pipistrel Alpha Electro är det första elflygplanet att certifieras och serietillverkas. Allmänflygtillverkaren Pipistrel i Slovenien har varit framgångsrika med mindre flygplan för sportflygning och flygutbildning. Man har tidigare byggt segelflygplan med elektrisk hjälpmotor, men detta är det första riktiga elmotorflygplanet. Planet finns sedan tidigare i en konventionell version med förbränningsmotor, en Rotax fyrtaktare på 80 hk (60 kW). Bensinmotor, bränsletank och kringsystem är utbytta mot en Siemens direktdrivande elmotor på maximalt 60 kW, två batteripack och tillhörande elektriska system. Li-jon-batterierna på 21 kWh är placerade i nosen bakom motorn, samt i ett utrymme bakom sätena.

Tillverkarens testpilot Nejc Faganelj startar upp planets elsystem, trycker på en knapp och motorn drar igång. Ett dovt surrande och ett svagt propellerljud är allt som hörs. Ute på startbanan är accelerationen imponerande och vi är i luften efter en kort startsträcka. Ett antal staplar på batterisymbolen förbrukas under stigningen, men väl uppe på höjd minskar energiförbrukningen rejält.

Jag får testa att göra några enkla svängar. Planet reagerar omedelbart och är mycket lättfluget. Vi tar en kort tur över skärgården innan vi vänder tillbaka för att landa. Under nedstigningen kan propellern fungera som vindkraftverk och ladda batterierna. Upp till 13% energi ska kunna plockas tillbaka på det sättet.

Efter flygningen rullar vi in i hangaren. Nejc Faganelj tar fram den egenutvecklade laddaren och stoppar i laddkabeln – precis som på vilken elbil som helst. Ett svagt surrande hörs från batteriernas kylfläktar. Det tar en dryg timme att ladda, och sedan kan man flyga en timme igen, plus lite reserver.

Det främsta användningsområdet för flygplanet är utbildning av nya piloter. Under den grundläggande flygskolningen flyger man vanligen varv efter varv med kontinuerliga starter och landningar på samma flygplats. Kanske är det detta som blir elflygets första genombrott. Driftsekonomin talar för det, liksom att man skonar flygplatsgrannar från envetet motorbuller hela dagarna.

Nästa år är det tänkt att det första flygplanet ska stationeras i Sverige. Byggbolaget Serneke, som äger Säve flygplats utanför Göteborg, stöttar initiativet som drivs av den lokala flygklubben. Intill flygplatsen planeras för en solkraftspark och elflygplanet passar väl in i den satsningen.

Men att göra ett litet flygplan för två personer, som i huvudsak ska användas för lokala flygningar, är en sak. Att bygga ett trafikflygplan för ett antal passagerare som åtminstone måste kunna flyga till sin destination någon timma bort, och ändå ha lika mycket kvar i reserv, är en betydligt större utmaning.

Ett land som inte tvekar att ta sig an svårigheterna är Norge. Här satsar man fullt ut och har sagt att allt kortare regionalflyg ska vara elektrifierat till 2040. I Norge utvecklas redan idag även ett mindre amfibieflygplan med eldrift. Sverige har valt en annan väg, där branschen har enats om ”fossilfria flygningar” till 2030. I Sverige har vi inte hittills sett något fullskaligt experiment vad gäller elflyg. Allmänflygtillverkaren Blackwing i Skåne, vars flygplan är resultatet av ett KTH-projekt, överväger dock eldrift i framtiden.

På Chalmers studerar Anders Forslund möjliga lösningar för eldrivna flygfarkoster.
– Målet är att lägga fram ett förslag till någon typ av bemannad farkost – och att bygga en prototyp. Men första steget är att bestämma vad som kan vara en lämplig första tillämpning av elflyg i Sverige, säger Anders Forslund till Chalmers magasin.

Text och foto: Daniel Karlsson

 

Mer läsning:
http://www.pipistrel.si
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ska-alla-flyg-inom-norge-vara-eldrivna-6894280
https://www.di.se/debatt/flygbranschen-sa-blir-inrikesflyget-fossilfritt-om-tolv-ar/
https://www.nyteknik.se/fordon/forsta-svenska-civilplanet-pa-decennier-levereras-6924854
https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/transport/nyheter/Sidor/Passagerarflyg-med-batteridrift.aspx
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-sverige-utveckla-eldrivna-flygplan-6907637